EN DAG SENT.. MEN MEN

Ja, jag vet, internationella kvinnodagen var igår. Men jag hade inte tid att skriva ngt igår så det frå bli idag. Det är bra att en sådan dag fnns tycker jag. Det visar att vi är på väg i rätt riktning mot ett jämställd samhälle, även om vi har en långt bit kvar. 

På facebook var vi några som kom igång i en rätt intensiv diskussion och det är bara roligt. Det är roligt att höra andras åsikter (även om man blir riktigt arg av vissa). Men ibland tyckte jag att vi kom ifrån ämnet, jämställdhet. Någon sa att som tjej var hon nöjd med sitt liv och hon hade visst samma möjligheter som en man. Men att vara nöjd som tjej har ingenting med ifall samhället är jämställt. Man kan vara nöjd med sitt liv, och det är självklart att man ska vara det, men att nöja sig med mindre löner tycker jag inte man ska. Man ska inte bara säga "amen, det är så det är, bara att gilla läget".

Man ska inte alls gilla läget. Samma sak när det handlar om andra orättvisor, t.ex svält. Ska de fattiga länderna acceptera sin situation och inte försöka göra något åt det? Skulle inte tro det. Vi har möjlighet att göra något åt den situationen vi har mellan män och kvinnor och vi ska självfallet göra vårt bästa för att fylla igen den klyfta som bildats. 

Ett argument som kom upp i vår diskussion var "vi har det faktiskt bra jämfört med andra länder... det finns värre saker" och det är ju såklart sant. Det finns absolut länder som har det mycket mycket myyyyycket värre än vad sverige har. Men betyder det att vi i vårt braiga land sverige inte har rätt att fixa till de brister som finns? Ska vi vara glada att kvinnor "bara" blir våldtagna i vårt land, medan kvinnor blir mördade i andra? Nu har jag ingen källa på det men det är mer ett exempel.

Jag gillar själv inte att få höra att jag har sämre förutsättningar för framtiden, att jag är i underläge mot män osv. Det gör mig så arg och nästan ledsen, men det är så verkligheten ser ut just nu. Jag som kvinna måste jobba mycket hårdare än männen för att ha möjlighet till samma lön, även om jag är minst lika duktig i vanlig speed. Det som är bra är att vi går i rätt riktning, inte särskilt fort, men ändå i rätt riktning.

Det finns den gruppen människor som inte anser att det är något prooblem och väljer då att inte göra ngt för att påverka. Sen finns det de människor som gör allt i sin makt för att andra situationen och få ett mer jämställt samhälle. Vissa människor är inte ens medvetna om att denna klyfta finns. Vilken sida väljer du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback