Cupcakes avec mockakräm

Sist jag bakade glömde jag som sagt att jag hade mina söta små formar så det fick bli ett vanliga i papper. Denna gången glömde jag icke så äntligen fick jag se hur det blev med dem. Denna gången bakade jag nötcupcakes med mockakräm. Jag är dock nötallergiker så det var inga nötter som kom i närheten av mina cupcakes. Istället tog jag choklad. Funkade helt okej. Jag kan inte säga om det blir bättre eller inte med nötter istället. Men iaf, här är en bild på de små bakelserna och da recept.


Måste säga att bilderna blir såå bra med Instagram!


Ingredienser:
1 3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
½ tsk bikarbonat
75g malda eller hackade nötter/choklad
1dl strösocker
90g mjukt smör
1tsk vaniljextrakt (Jag hade dock inte det så jag til vaniljsocker)
2 ägg

Mockakräm:
100g mjukt smör
½dl vispgrädde
1-2tsk pulverkaffe
3dl florsocker

Cupcaken: Sätt ugnen på 175 grader C. Rör ihop, vetemjöl, salt, bikarbonat och nötterna/chokladen i en bunke. Häll strösockret i en annan skål. Klicka ner det rumsvarma smöret i sockret. Tillsätt vaniljextrakt eller ngn annan smaktillsats. Vispa smör och socker pösigt. Knäck ner det ena ägget och vispa. Knäck sen ner det andra ägget och vispa väl. Häll i mjölblandningen i ägg, smör och sockersmeten. Vispa smeten i 2-3 minuter tills den är riktigt sllät och luftig. Klicka ner smeten i formarna och grädda i 15-20min, beroende på storleken. 

Mockakräm: Blanda, smör, vispgrädde, pulverkaffe och hälften av florsockret. Vispa blandningen i 3-4 min eller tills den är slät och luftig. Tillsätt resten av florsockret och vispa sedan i ytterligare 2min. Spritsa sedan på krämen på cupcaken. Jag spritsade inte, utan mer kladdade ut det. Sätt in i kylen sen så inte krämen smälter på kakorma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback