Cupcakes á la chocolate

Tjena!
Det är en fin dag idag, solen skiner och det är ingen skola. Så vad har jag gjort än så länge på denna dag? Jo jag har bakat cupcakes! Fick små formar och en receptbok på min födelsedag som jag hade tänkt att jag skulle använda. Recpetboken använde jag, dock glömde jag totalt bort att jag hade de små formarna så det fick bli i vanliga pappersformar. Men det gick lika bra det.
Såå... Här är bilder och receptet på mina små cupcakes:




Ingredienser:
2 ägg
1 dl strösocker
1 3/4 vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
85g mjukt smör
75g vit choklad, hackad

Topping:
½ dl vispgrädde
40g vit choklad, hackad

40g mörk choklad, hackad
Cupcaken: Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat i en annan bunke och tillsätt det sedan i äggsmeten. Rör om väl. Blanda ner det rumstempererade smöret och vispa till en slät smet. Tillsätt den vita chokladen och rör om. Fyll formarna med 2/3 av smeten. Grädda i ugnen 15-20min, beroende på storlek.

Toppingen: Hetta upp hälften v grädden till kokpunkten i en kastrull. Ta den från värmen och rör ner den hackade vita chokladen och rör om tills den smält. Blandningen ska vara slät. Låt det svalna i cirka 10 min innan du brer ut glasyren på kakorna. Gör sedan likadant med den mörka chokladen. Varva med den vita och mörka chokladen på kakorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback